Aspartaam; een killer of niet?

Graag begin ik mijn ochtenden met een heerlijk fout kopje koffie! Ik kan echt niet meer zonder. Vroeger dronk ik dat graag met een klontje suiker.  Net als in mijn thee trouwens. Gelukkig ben ik van die suikers af. Ik probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden, voor zover mogelijk. Ik drink mijn koffie graag zonder suiker maar wel met een melkje of als Latté of Capucchino. Ik ben nooit een fan van zoetjes geweest, vooral omdat ik de smaak niet lekker vind. De laatste tijd komen er ook steeds meer berichten over aspartaam naar buiten, dat dit ook echt niet goed voor je schijnt te zijn. Ik heb eens wat meer onderzoek gedaan en hoop dat je er zelf je eigen conclusie uit kunt trekken. Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keuze.

 

001_RBIAdam-image-ELSEVIER157727I01Wat is aspartaam?

Wat is Aspartaam nu eigenlijk? Op het voedingscentrum staat het volgende:

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, die ongeveer 200 keer zoeter is dan suiker en nauwelijks calorieën levert. Je vindt aspartaam vooral in light-frisdrank, suikervrij snoepgoed en zoetjes. Het heeft het E-nummer E951. 

Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Aangezien aspartaam een E-nummer heeft, is het gegarandeerd dat je er niet te veel van binnen krijgt, zelfs al drink je veel light-frisdrank.

Aspartaam kan voorkomen in producten met verlaagde energetische waarde of zonder toegevoegde suiker, zoals:

  • Light-frisdranken en light bier 
  • Snoep en chocolade
  • Yoghurtdranken, ijs en desserts
  • Jam, vruchtenmoes en nectar
  • Zoetjes
  • Suikervrije medicijnen

Aspartaam valt in het lichaam uiteen in methanol en de lichaamseigen aminozuren fenylalanine en asparaginezuur. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwit.

Het lichaam verwerkt aspartaam hetzelfde als ieder ander natuurlijk eiwitbrokstukje. 

Fenylalanine en asparaginezuur zijn onderdelen van ieder eiwit, bijvoorbeeld melk- en kippenei-eiwit. Je hebt aminozuren nodig om lichaamseiwit op te bouwen. 

PKU-patiënten mogen niet te veel fenylalanine binnenkrijgen omdat zij dit aminozuur niet goed kunnen omzetten in eiwitten en signaalstoffen. Als ze te veel fenylalanine binnenkrijgen hopen afbraakproducten  zich op in het bloed, met hersenbeschadiging tot gevolg. PKU is een aangeboren afwijking. Elke baby wordt hierop getest met een hielprikje. 

Bij het afbreken van aspartaam in het lichaam ontstaat een kleine hoeveelheid methanol. Het lichaam maakt zelf ook een beetje methanol aan. In grote hoeveelheden kan methanol gezondheidsproblemen zoals blindheid veroorzaken. Een schadelijke hoeveelheid methanol zit alleen in zelf gestookte jenever die ondeskundig is gedestilleerd.

In 1 liter light frisdrank zit ongeveer evenveel methanol als in vruchtensap en wijn. De dagelijkse inname van methanol van mensen die alleen light frisdrank drinken is ongeveer 200 keer zo laag als de hoeveelheid methanol die slecht kan zijn voor je gezondheid.

Producten met E-nummers, zoals aspartaam, kun je veilig eten en drinken.

Bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel aspartaam binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse inname heen te gaan, zou je meer dan 2,5 liter light-frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken. Om een gezondheidseffect te zien van de methanol die in het lichaam vrijkomt uit aspartaam zou je  zelfs meer dan 36 liter light-frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken.

Aspartaam heeft ook geen effect op het bloedsuikergehalte en is dus geschikt voor mensen met diabetes.

Kinderen en volwassenen kunnen dus zonder bezwaar light-frisdranken met aspartaam drinken. Het Voedingscentrum geeft echter de voorkeur aan het drinken van water, omdat het zuur in frisdrank het tandglazuur aantast.

 

Ik vind dat best een eigenaardige opmerking van een instituut als het voedingscentrum. Zij geven aan dat het een veilige stof, ondanks dat er een E-nummer in zit. Daar is niet iedereen het mee eens.

Zo is er de website Aspartaam met resultaten van verschillende onderzoeken dat aspartaam kankerverwekkend zou zijn. Tevens geven zij aan dat aspartaam vooral in de ongezonde producten verwerkt is, zoals frisdranken en snacks:

September 2007: Ramazzini publiceert de resultaten van weer een nieuw onderzoek over aspartaam. Dit onderzoek onderstreept de resultaten van hun eerdere onderzoek in 2005, echter zou uit dit onderzoek blijken dat hoe eerder aspartaam toegediend werd (foetale fase), hoe meer kankerverwekkend de zoetstof is. zwangere vrouwen: opgelet dus!
 
Vele onderzoeken hebben reeds aangetoond dat aspartaam schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid en in speciaal voor kinderen en zwangere vrouwen. Niet voor niets heeft aspartaam jaren lang op de lijst van verboden middelen gestaan. Het feit dat aspartaam in 1992 in Europa toch veilig bevonden is, wekt op zijn minst vragen op.

Check deze website voor verschillende cijfers. Zij laten zien hoeveel aspartaam er wel niet geconsumeerd wordt en hoe snel je al boven de aanbevolen hoeveelheid zit en het dus zeker gevaarlijk kan worden. Denk eens na wat jij drinkt en eet. Weet jij wat er in zit? Hoeveel aspartaam krijg jij binnen?

Kijk ook nog eens naar dit filmpje. Ben je nog niet overtuigd?

Nieuw onderzoek

Ik vond vandaag dit nieuwe onderzoek. Het Europese patent is namelijk bekend geworden en wat zit er in aspartaam? Het bevestigt wat al een tijdje rondzong; namelijk dat deze kunstmatige zoetstof is gemaakt van een afvalproduct van gemodificeerde E-Colibacteriën. Nou eet en drink smakelijk!

Bijzonder uit dit onderzoek vond ik de volgende opmerking:

Coca Cola liet onlangs nog een promotiecampagne draaien om de veiligheid te benadrukken van het aspartaam in haar producten (naast Coke o.a. ook Fanta en Sprite). CocaCola probeert zich ook te verdedigen tegen de sterker wordende aanwijzingen, dat light-drankjes mensen juist hongerig maken, omdat hun insuline-niveau erdoor wordt beïnvloed.
Opvallend is daarbij dat één van de presentatrices van de show roept:“Ik krijg inderdaad altijd honger als ik een light-drankje heb gedronken’..

Coca Cola en Pepsi komen natuurlijk ook steeds met vernieuwde producten, zoals Coca Cola Life.Hier zou geen aspartaam aan te pas komen.

Nu drink ik zelf geen cola, gewoonweg omdat ik het niet lekker vind. Drink jij wel eens light? Is dit herkenbaar voor jou? Het lijkt mij interessant om van jou te horen of je waarom-zoetstoffen-in-frisdranken-nog-altijd-omstredendit wel of juist helemaal niet herkent.

De zoetstoffen worden ook in het nieuws steeds meer onder de loep genomen. Nog niet zo heel lang geleden heeft Nu.nl ook een interessant artikel geplaatst. Zij proberen ook te kijken naar wat dan een goed alternatief is. Het beste is eigenlijk dit soort zoetstoffen geheel te vermijden, dus geen frisdrank meer. Het aantal mensen met obesitas stijgt en dit soort zoetstoffen helpen natuurlijk niet.

Maar laten we eerlijk zijn, helemaal geen suiker, dat is bijna niet te doen. Natuurlijke suikers zijn altijd het beste, maar mocht je dan toch een zoetstof willen gebruiken, kijk dan eens naar Stevia. Is deze stof dan daadwerkelijk veilig? Ik weet het niet. Stevia wordt van een plant gemaakt, maar zoals ook in het artikel van nu.nl wordt aangegeven, het blijft een chemisch proces.

Wat ik wel weet, is dat ik geen aspartaam ga gebruiken. Ik ben wel erg benieuwd wat jij hiervan vind. Blijf jij gewoon aspartaam gebruiken of ben je nu toch  aan het twijfelen geslagen? Trek je eigen conclusie en laat die eens aan ons weten.

 

Facebooktwittermail

4 comments

  • Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Met eten (en drinken) is het gewoon zo: hou het zo veel mogelijk bij de basis. En natuurlijk ga je niet dood als je een keer een colaatje drinkt, maar iedere dag frisdrank kan je gewoon beter vermijden. Mijn dochter krijgt het in ieder geval niet! (En zelf lust ik geen prik, dus ben ik al een heel eind…)

    Liefs, Eva

    • Hoi Eva,
      Ik vind dat inderdaad ook. Af en toe een glaasje of wat snoep is echt niet erg. Ik drink zelf ook bijna geen prik, misschien is het dan makkelijk praten. Maar vaker gebruik is naar mijn mening echt niet goed voor je en er zijn prima alternatieven. Deline heeft in ons volgende blogje verteld over snoep zonder toegevoegde chemische stoffen. Misschien ook leuk voor jou?

  • Ik probeer aspartaam als het even kan te vermijden; het is hét stofje waarbij ik zeker weet dat als ik het gedronken heb, ik binnen 24 uur een migraine-aanval krijg. Het is niet officiëel wetenschappelijk bewezen – zeggen ze – dat er een verband is tussen aspartaam en migraine, maar dat ik er last van krijg is voor mij natuurlijk al genoeg om het uit mijn diëet te houden. Als ik al frisdrank drink, ga ik dus niet voor de light-variant, maar ik drink sowieso bijna nooit frisdrank.

    • Hoi Jantine, Dank je voor je reactie! Fijn dat je de andere kant ook laat zien. Het is nog niet bewezen, maar bij jou dus blijkbaar wel heel duidelijk aanwezig? Ik snap dat je het dan liever zoveel mogelijk vermijd. Ik kijk in de supermarkten tegenwoordig vaak eerst de etiketten na. Ben jij daar ook altijd druk mee? Waar let jij op?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *