De vernieuwde schijf van vijf

Deze week heeft het Voedingscentrum de vernieuwde schijf van vijf onthuld. Mischien heb je het wel gezien in het nieuws. Al zijn er deze week zoveel vreselijke dingen in Brussel gebeurd, dat die het nieuws overstemde. Daar valt de schijf van vijf wel even bij in het niet, want waar hebben we het over en waar maken we ons druk over? Druk maak ik me er ook niet echt over, maar ik wilde het wel even met  jullie delen. Omdat het kan.

 

De Schijf van Vijf

Wat is die schijf nu eigenlijk? Op de website van het Voedingscentrum leggen ze het uit. De schijf bestaat uit vijf vlakken met gezonde producten. Kies elke dag genoeg uit elk vak en varieer daarbij volop, dan krijgt het lijf wat het nodig heeft. Aldus het Voedingscentrum. Zo geven ze  ook een menu vrij, waarbij ze goed hebben gekeken elke dag uit elk vak te kiezen.

Kanttekening is natuurlijk wie gebruikt deze schijf als leidraad voor je voeding? Ik heb er nog nooit opgelet dat ik uit alle vakken wel wat heb gegeten of gedronken. Jij wel? Volgens de site is leven volgens de schijf van vijf goed voor je lijf. De basis van de Schijf van Vijf bestaat uit producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor het lichaam. Omdat ze bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je daarnaast voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen. Kies je verder niet te vaak voor producten die buiten de Schijf van Vijf staan, dan blijf je makkelijker op gewicht en vergroot je de kans op een gezonde oude dag. Bovendien helpt de Schijf van Vijf je om in grote lijnen milieuvriendelijker te eten.

Schijf van Vijf vaknamen

Veranderingen

De vorige schijf van vijf was ontwikkeld in 2004. Dus dat er wat verandering mocht komen, is duidelijk. Er is ondertussen zoveel veranderd in onze voeding. Wat is er nu precies veranderd?

  • ten eerste het beeld is veranderd. Er is wel weer voor vijf vlakken gekozen,maar er zijn nu symbolen gebruikt.
  • de aanbeveling voor groente is omhoog gegaan van 200 gr per dag naar 250 gr.
  • Voorheen stonden productgroepen in zijn geheel in de Schijf van Vijf: alle groente en fruit, alle zuivel, alle graanproducten, al het vlees en alle vetten. Deze waren ingedeeld in voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingsproducten. In de nieuwe Schijf van Vijf staan alleen producten die de meeste gezondheidswinst opleveren. Bijvoorbeeld bewerkt vlees is eruit gehaald.
  • Er wordt meer gekeken naar de producten en wat deze in combinatie doen voor je lijf, dan naar alleen de voedingsstoffen.
  • Tevens zijn er nieuwe tools en handvaten die je zouden kunnen helpen gezonder te leven.

 

De menu’s

Een tool die ze bijvoorbeeld hebben ontwikkeld, is een dagmenu. Hierin kun je inspiratie opdoen hoe je dag er uit kan komen te zien. Een voorbeeld ziet er dan als volgt uit:

Dit menu is gebaseerd op de volgende ingevingen; vrouw en 35 jaar.

Ontbijt

  • 1 (geroosterde) volkoren boterham besmeerd met halvarine of margarine uit een kuipje en notenpasta
  • 2 sneetjes volkoren knäckebröd besmeerd met halvarine of margarine uit een kuipje, 1 belegd met Leidse (20+) komijnekaas en 1 met aardbeien
  • Glas karnemelk (1½ dl)
  • Thee zonder suiker

Tussendoor

  • Koffie met geklopte halfvolle melk
  • Volkoren beschuit besmeerd met halvarine of margarine uit een kuipje en belegd met aardbeien
  • Schijf meloen

Lunch

  • 2 volkoren boterhammen besmeerd met halvarine of margarine uit een kuipje, 1 met plakje 30+ kaas en 1 belegd met linten gegrilde courgette en basilicum
  • Glas halfvolle melk (1½ dl)

Tussendoor

  • Thee zonder suiker
  • Glas water met munt
  • Rauwkost met paprikadip

Warme maaltijd

Penne met knoflookkip en broccoli

  • 100 gram kipfilet
  • 5 opscheplepels broccoli (250 gram)
  • 4 – 5 opscheplepels volkoren penne (200 – 250 gram)
  • Glas water

In de avond

 

Wat valt me nu op? Dat ik wel heel erg veel moet eten. Nu ben ik geen fanatieke sporter, dus als ik dit allemaal ga eten. Dan ben ik binnen no time enorm! Bijzonder dus dat ze dit zo geven zonder te vragen wat je verder erbij doet. Ook opvallend vind ik dat de recepten niet heel bijzonder zijn. Het was leuk geweest als ze ook wat meer bijzondere recepten hadden verzonnen en niet die eeuwige boterham met halvarine. Ook mag je gewoon koffie drinken. Dat is voor een koffie drinker zoals ik een feest. Is het echt gezond? Dat dacht ik eigenlijk niet?

Er zijn meerdere bloggers die hierover geschreven hebben Lees hier de mening van onze collega Eat Run Love.

Ik denk dat er veel meer mogelijk is. Ik snap dat ze geen trends willen volgen. Het lijkt me ook beter als ze echt neutraal zouden zijn, al heb ik daar zelf wel mijn twijfels over.

Conclusie voor mij

Ik gebruikte de schijf van vijf al niet. Nu na deze vernieuwing zal ik het nog steeds niet gebruiken. Ik vind de menu’s niet interessant genoeg. Ik kijk liever naar andere menu’s die mij meer aanstaan, zoals de recepten van Tara Stiles, Rens Kroes, I Love Health, TheGreen Happiness en natuurlijk van onszelf. Af en  toe zondigen kan heus, als het maar niet te is. Alles wat te is, is niet zo goed voor je. Lekker sporten (dat mag ik zelf ook wel meer gaan doen) en lekker eten, dan kom je er heus wel. Heb jij wel de schijf nodig of gebruik jij hem wel? Ik ben benieuwd hoe jij dat dan doet. Vind je het niks?Laat het ons dan ook eens weten. Deel je mening met ons!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *