Gezond lunchen; hoe pak je dat aan?

Gezond lunchen; hoe pak je dat nou aan?

Gezond lunchen, dat leek mij een goed idee voor deze week. Zoals ik al eerder postte, wil ik minder brood en minder suiker gaan eten. Hiermee wil ik bereiken dat mijn energielevel beter op peil is. Dat betekent op zoek naar lekkere lunch gerechten, zodat ik het brood (dat ik dus wel lekker vind) niet ga missen. Dat is best een missie, kan ik  je vertellen. Gezond lunchen, hoe pak je dat nu eens goed aan?

 

Brood, daar zit wat in.

Geen brood. Waarom niet zul je denken? Onlangs ben ik begonnen in het boek, 100% suikervrij voor altijd. Wauw dat klinkt prachtig, maar is nog niet zo makkelijk als dat het er staat. De makkelijkste suikers die we gelijk kunnen elimineren zijn natuurlijk de zoete snacks, koekjes, snoep, suiker in je koffie/thee, frisdranken. Al het zichtbare aan suiker. Maar wist je ook dat er in brood enorm veel suiker zit? Ik ben daar sindskort pas achter. Carola, de schrijfster van 100% Suikervrij, heeft hier een goed blog over geschreven. Ze geeft uitleg wat er allemaal in brood zit en wat het met je doet, zoals suikers, gluten, kleurstoffen. Brood zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel enorm snel stijgt en je dus meer trek krijgt in nog meer suikers. Tevens geeft ze aan wat je als alternatief kunt nemen, zoals speltbrood. Nogmaals het is echt niet erg om brood te eten, we hoeven natuurlijk niet heel radicaal te stoppen met zn allen. Maar goed is het wel om bewust te zijn van wat je eet en misschien eens een beetje minder kan geen kwaad. Ik vind trouwens een donkere bruine boterham met avocado, rookvlees en rucola heerlijk, dus in het weekend zal ik dit echt wel eens klaarmaken.

Maar ja, geen broodjes meer tussen de middag. Wat gaan we dan eten? Ik vroeg jullie al eerder om tips en deze zijn natuurlijk nog steeds heel erg welkom! Ik heb zelf deze week een zakje quinoa gekookt en deze in de koelkast gezet. Nu kan ik elke dag een heerlijke quinoa salade maken met de ingredienten die ik lekker vind. Deze salade hieronder heb ik pas ontdekt, en is een aanrader. Over quinoa heb ik al eens eerder geblogd. Mocht je hier nog meer informatie over willen, lees dan deze post nog eens.

 

Gezond lunchen: De Quinoa salade

Wat heb je nodig voor de quinoa salade? 

–  Quinoa naar smaak. Ik heb gewone quinoa genomen, maar je hebt al diverse soorten in de schappen liggen, dus kies wat je lekker vindt

– 1 avocado

– 1 stukje geitenkaas

– halve paprika

– tomaat of cherrytomaatjes

– blikje kikkerwerwten

– 1 citroen

– mosterd

– peper/zout

 

Hoe maak je de quinoa salade? gezond lunchen; quinoa salade

– kook de quinoa volgens de verpakking en laat afkoelen

– snijd de avocado, paprika, tomaat in stukjes.

– doe de ingredienten door elkaar in een schaal. Voeg ook de kikkererwten toe.

– Voor de dressing knijp je een citroen in een schaaltje helemaal uit. Voeg twee theelepels mosterd toe en een beetje olijfolie. Naar wens peper en zout en roer dit goed door elkaar. Klaar is je dressing. Ik bewaar deze in een aparte pot, zodat ik dit vaker kan gebruiken.

– doe de dressing over de salade. Als laatste voeg je stukjes geitenkaas toe aan de salade en hussel je alles lekker door elkaar.

Zoals je ziet, kun je hier verschillende groentes aan toevoegen. Net wat je lekker vind. Als ik weer een goed recept heb gevonden voor de gezonde lunch, laat ik het natuurlijk weer snel weten. Je mag me altijd inspireren, zoals ik hoop dat wij jou ook inspireren.

Bon apetit!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *