Granola bars

Eerder heb ik jullie al keIMG_6863nnis laten maken met de mueslirepen die ik had  gemaakt. Die vonden we hier thuis allemaal erg lekker. Toch vind ik het leuk om steeds nieuwe dingen uit te proberen. En tja, het boek van Rens Kroes loert steeds naar me. Dus ik ben weer achter het aanrecht gekropen en heb de granola bars gemaakt die zij in het boek Powerfood, van Friesland naar Newyork heeft  beschreven. Voordeel is dat ze niet in de oven hoeven, maar in de koelkast. Het is een heerlijk gezond tussendoortje dat je  goed in de vriezer kunt bewaren, zodat je altijd iets vers hebt om mee te nemen. Ook hier kun je weer lekker varieren met andere ingredienten. Wil je weten hoe je ze maakt? Ik beschrijf het hieronder!

 

Wat heb je nodig voor ongeveer 12 repen? 

– 85 gr gemengde ongebrande noten ( ik heb walnoten en amandelen genomen)

– 190 gr dadels, zonder pit

– 120 gr havervlokken

– 70 gr notenpasta (ik  heb hier amandelpasta genomen)

– 2 el honing

– 65 gr zaden ( ik heb hiervoor chiazaad genomen)

– 50 gr gedroogd fruit ( ik nam rozijnen en goji bessen)

– snufje zeezout

–  1 mespuntje kaneel

– 1 mespuntje gemberpoeder

– 2 el kokosolie

– blender of keukenmachine

– platte vierkante ovenschaal

– bakpapier

 

Hoe maak je ze?

Verwarm de oven voor op 200gr. Ondertussen kook je water in de waterkoker. Als de dadels niet kleverig en vochtig voelen, kun je ze eerst 10 minuten in heet water laten weken. Op die manier vallen de bars straks niet uit elkaar. Doe de havervlokken in een ovenschaal, bak ze 15 minuten en laat ze dan tot lauw afkoelen. Ondertussen doe je de noten in de keukenmachine en mix ze fijn. Doe de dadels erbij en mix ze tot een kleverige massa. Verwarm ook de notenpasta met de honing en de olie in een pannetje en voeg dit samen met de dadelpasta bij de noten. Tevens voeg  je de overige ingredienten in een kom en kneed je alles goed door elkaar totdat het een samenhangende substantie wordt.

Spreid het mengsel tot een gelijkmatige laag uit in een lage schaal. Druk alles stevig samen en vlak het uit met je hand of een metalen lepel. Zet de schaal minimaal 2 uur in de koelkast en snijd daarna de koek in repen. Deze kun je apart invriezen zodat je dus altijd iets bij de hand hebt.

IMG_6859

Ik vond ze weer erg lekker en ben benieuwd naar jullie ervaring!

Eet smakelijk!

 

 

Facebooktwittermail

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *