Jouw lichaamstype

Wat zijn we allemaal druk met onze eigen challenge! De een wilt afvallen, de ander juist niet en wilt spieren kweken om wat strakker in zijn vel  te komen, een derde wilt dat eigenlijk allemaal. Zo hebben we allemaal ons eigen doel en vechten we allemaal een eigen gevecht. Het heeft met heel veel factoren te maken waar je doel op gebaseerd is. Een erg belangrijke factor is jouw lichaamstype. Sommige mensen komen heel snel aan en vallen moeilijk af, andere mensen zijn al snel te dun en komen heel moeilijk aan. Er zijn zoveel verschillende soorten lichaamstypen. Afhankelijk van het soort lichaamstype dat je hebt, kun je ook je levensstijl aanpassen. Pas als je voor de juiste levensstijl hebt gekozen, zul je pas echt effect bereiken en je goed voelen. Dan moet je  wel weten wat voor soort lichaamstype je hebt. Weet jij dat? En dan bedoel ik niet appel- of peerfiguur natuurlijk. Ik geef je de verschillende types.

Lichaamstypes

Wat voor lichaamstype je hebt, is vaak genetisch bepaald en hangt samen met je hormoonhuishouding. Daar kun je niet veel aan doen. Hoe je er mee omgaat, kun je wel zelf bepalen. Er zijn verschillende lichaamstypes, die grofweg in twee soorten zijn in te delen: ectomorf en mesomorf (zij hebben als kenmerk een snelle stofwisseling) en endomorf (trage stofwisseling). Het endomorfe type kun je weer verdelen in drie soorten: appelfiguur, peerfiguur, zandloperfiguur. Deze benamingen klinken misschien wat vaag, maar zijn door Dr William H, Sheldon in 1940 bedacht.Heb je al een idee welk type jij bent? Ik leg ze allemaal voor je uit.  Types

Lichaamstype: Ectomorfe

  • bepalende organen: Schildklier, snelwerkend
  • kenmerken: rechthoekig smal postuur, lang en slank, veel energie overdag, lange armen en benen, laag gewicht, smalle schouders en heupen, weinig spieren, altijd koude voeten en handen, laag vetpercentage, snelle stofwisseling, vrouwen: kleine borsten en billen.
  • eet/drink advies: drink veel water en groene sappen, eet veel kleine maaltijden (5-7 per dag), vermijd suikers zoveel mogelijk, eet voor het sporten koolhydraten en na het sporten eiwitten (60%).
  • sportadvies: drie keer per week krachttraining, en maximaal 2x per week 20 minuten cardio. vanwege de hoge stofwisseling is veel rust nodig voor een goed herstel.

 

Lichaamstype: Mesomorf (atletisch)

  • bepalende organen/hormonen: bijnier, cortisol en adrenaline
  • schildklier: snelwerkende schildklier
  • kenmerken: natuurlijk slank, gespierd en sterk, zandloperfiguur bij vrouwen, V-vorm of rechthoekig figuur bij mannen, efficient metabolisme, maakt makkelijk spiermassa aan, snel effect bij sporten, gevoelig voor jojo-effect.
  • eet/drinkadvies: beperk koolhydraten op de dagen dat je niet traint of minder beweegt, eet veel eiwit, eet voor het sporten veel koolhydraten, eet binnen 30 min na het sporten eiwitten en na ongeveer een uur koolhydraten.
  • sportadvies: wisselkrachttraining af met cardio. neem wel voldoende rust, want blessures en burn-out liggen op de loer. luister goed naar het lichaam.

 

Lichaamstype: Endomorf Appel

  • bepalende organen/hormonen: bijnier, teveel cortisol, insuline, adrenaline, trage werking van de schildklier
  • kenmerken: ronde vormen, veel opgeslagen vetten rond de buik en het bovenlichaam (appel), hoog vetpercentage, maakt gemakkelijk spiermassa aan, valt langzaam en moeilijk af, is snel moe en valt makkelijk in slaap, langzame stofwisseling, gevoelig voor jojo-effect, altijd dorst, drang naar zoetigheid, slechte houding.
  • eet/drinkadvies: eet het liefste na 3u geen koolhydraten meer, drink geen sportdrankjes, wel veel water, haal je eiwitten uit peulvruchten, groente, vis en vlees. eet 2u voor het trainen koolhydraten.
  • sportadvies: train vier keer per week 60 min, doe 3x per week kracht en 1x per week cardio.

 

Lichaamstype: Endomorf Peer

  • Bepalende organen/hormonen: trage werking schildklier, oestrogeen, gevoelig voor cortisol en insuline.
  • kenmerken: peervorm, ronde vormen, smalle schouders, korte ledematen, hoog vetpercentage, langzaam metabolisme, maakt makkelijk spiermassa aan, gevoelig voor jojo effect, snel moe.
  • eet/drinkadvies: eet regelmatig, eet het liefste na 3u geen koolhydraten meer, drink geen sportdrankjes, wel veel water, haal je eiwitten uit peulvruchten, groente, vis en vlees. eet 2u voor het trainen koolhydraten.
  • sportadvies: drie keer per week krachttraining met interval cardio training

 

Lichaamstype: Endomorf Zandloper

  • Bepalende organen/hormonen: trage werking schildklier, oestrogeen, gevoelig voor cortisol en insuline.
  • kenmerken: zandlopertype, vrouwelijk, duidelijke taille, vetverdeling over het hele lichaam, makkelijk makkelijk spiermassa aan, jojo-effect, heupen in verhouding met schouders
  • eet/drinkadvies:
  • eet regelmatig, eet het liefste na 3u geen koolhydraten meer, drink geen sportdrankjes, wel veel water, haal je eiwitten uit peulvruchten, groente, vis en vlees. eet 2u voor het trainen koolhydraten.
  • sportadvies: drie keer per week krachttraining met interval cardio training

lichaamstypen-kleur

Zoals je ziet, zegt dit eigenlijk heel erg veel. Herken je je zelf? Ik wel. Ik ben duidelijk een ectomorf. Lang en dun en lastig om spiermassa op te bouwen. Daar moet ik mijn training dus op aan passen. Bepaal je  voor jezelf wat jij bent en pas hier je training en eetpatroon op aan.

Succes!

 

Bron: Boek van Radmilo Soda, Echt Radmilo: mijn visie op voeding en lifestyle.

 

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *