Koolhydraat arm

Sinds een week eet ik koolhydraat arm. Een tip van een goeie vriendin van mij die ook al een tijdje vecht tegen de overtollige kilo’s. Ze boekt goeie resultaten. Ik ben me er in gaan verdiepen want ik ben er zo klaar mee. Vroeger heb ik wel eens het montignac dieet gevolgt en daar 20kg mee afgevallen. Nu is het tijd voor Atkins en zijn ideeen.

 

Hoe werkt het

Je lichaam heeft op elk moment van de dag energie nodig om je hart te laten kloppen, zuurstof op te nemen en je kerntemperatuur op een gezonde 37 graden te houden. In fysiologische termen heet deze energiebehoefte de homeostase. Daarnaast gebruikt je lichaam energie voor het verteren van voedsel en gebruikt het energie om te bewegen. Deze constante energiebehoefte resulteert in het hongersignaal; het teken dat we ons lichaam moeten bijtanken. Het menselijk lichaam kan op 3 verschillende brandstoffen werken. Deze verschillende soorten brandstoffen heten macronutriënten en zijn hieronder weergegeven.

 

Koolhydraten
Koolhydraten zijn te vinden in brood, pasta, noedels, aardappelen, rijst, graanproducten, fruit, groente en alle suikerrijke producten zoals snoepgoed, gebak, koekjes en kant-en-klare sauzen.

Vetten
Onverzadigde vetten hebben een positief effect op je gezondheid en zijn te vinden in noten, zaden, vette vis, avocado en olijfolie. Verzadigde vetten, zoals snacks uit de frituurpan of bak- en braadvet, hebben daarentegen een negatief effect op je gezondheid.

Eiwitten
Eiwitten (proteïnen) zijn essentiële bouwstenen van je lichaam en zijn te vinden in vlees, ei en vis, en in mindere mate in noten, zaden en bonen. Eiwitten zijn onmisbaar voor het aanmaken van onder andere bot, kraakbeen, bloed, hormonen, weefsel, haar en nagels.

 

Al deze verschillende soorten brandstoffen hebben een ander effect op je lichaam. Dit effect is heel belangrijk als je wilt afvallen. Je zou denken dat je lichaamsvet opslaat door het eten van vetten. Hoewel dat deels waar is, zijn juist koolhydraten de hoofdoorzaak van overtollig vet.

 

De Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins kwam 40 jaar geleden al op dit antwoord tijdens zijn uitgebreide onderzoeken. Maar Dr. Atkins werd tegengesproken en genegeerd, totdat zijn werk ongeveer 10 jaar geleden wereldwijd werd geaccepteerd. Zijn bewering is: Gezonde vetten en eiwitten zorgen niet voor overgewicht. Te veel van de verkeerde koolhydraten daarentegen wel. In de afgelopen 10 jaar is er vanuit alle hoeken van de wereld wetenschappelijk bewijs geleverd dat het eten van te veel koolhydraten de hoofdoorzaak is van overtollig lichaamsvet. Belangrijk om te weten: een koolhydraatarm dieet betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag consumeren. Het is namelijk niet gezond om een hele voedingsgroep te schrappen.

IMG_2067

Waar moet je op letten

Een koolhydraatarm dieet (of koolhydraten dieet) betekent geen boycot op alle koolhydraten. Als je koolhydraten uit de juiste bron haalt, voel je je energiek en fit terwijl je die overtollige kilo’s kwijtraakt. Even de groffe lijnen uit gezet:

Eet: rund, lam, kip, gevogelte, vette vis, zeevruchten, eieren, groente (spinazie, boerenkool, ui, tomaat, wortel, courgette, etc.), avocado, volle melk, volle yoghurt, Griekse yoghurt, noten, zaden, olijfolie en kokosolie.

Eet beperkt: fruit, havermout, gedroogd fruit, quinoa, bruine rijst, zoete aardappelen, bonen (zwarte, garbanzo, kidney, ogen en navy bonen) en donkere chocolade (75%+ cacao).

Vermijd: suiker, siroop, brood, pasta, rijst, graanproducten, ontbijtgranen, bloem, snoepgoed, koekjes, gebak, ijs, frisdrank, vruchtensappen uit pak, kant-en-klare producten en kunstmatige zoetstoffen.

 

Het is belangrijk dat je tijdens een koolhydraatarm dieet de ingrediëntenlijsten van producten doorleest en op zoek gaat naar verborgen suikers. Suiker is een slecht soort koolhydraat en schuilt onder namen zoals glucose-fructosestroop, dextrose, fructose, sucrose, siroop of glucose. Eigenlijk alles dat eindigt op ‘ose’ is suiker. Ook ingrediënten waar de woorden ‘stroop’ of ‘siroop’ in voorkomen zijn suikers. Zorg ook dat de producten die je gebruikt minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram product bevat. Hier kunnen jullie nog eens lezen wat suikers verder doen met een lichaam.

 

Tot zo ver even deze introductie. Het is een hoop informatie in een keer. Ik heb deze informatie bij elkaar gezocht op internet dus ik beweer niet alle wijsheid in pacht te hebben. We vind ik het persoonlijk het proberen waard!! En nog leuker jullie krijgen uiteraard weer heerlijke recepten, uiteraard ook lekker als je dit dieet niet volgt!!

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *