Lets go bananas

We eten best vaak bananen. Als fruitsnack of door de smoothie. Is een banaan nou echt gezond? Een banaan bevat veel vitaminBanaantoast met amandelpastaes en mineralen. Vaak wordt een banaan als dikmaker gezien, klopt dat nu?  Het is maar net hoe je het bekijkt. Een banaan is driekwart water, de rest bestaat grotendeels uit koolhydraten, waarbij tijdens het rijpen zetmeel wordt omgezet in glucose (druivensuiker). Honderd gram eetbare banaan is goed voor 88 kilocalorieën, dat is zo’n 114 kilocalorieën per hele banaan. Is dat veel? In vergelijking met de meeste andere fruitsoorten lijkt het van wel. Sinaasappels en appels bevatten zo’n 50 kilocalorieën per ons. Maar vergeleken met vele andere tussendoortjes is een banaan een lichte gezonde snack, want koek bevat gemiddeld meer dan 300 kilocalorieën per honderd gram. Dat is dus meer dan drie keer zoveel als een ons banaan (bron).

Bananenrecepten

Dat banaan veelzijdig is, wist je misschien wel. Wij gebruiken banaan veelvuldig in onze recepten. Het is een goed alternatief voor cake en brood. Op pinterest heb ik nog een aantal leuke alternatieven gevonden wat je  met banaan kunt doen.

  • Wij maken natuurlijk regelmatig een bananenbrood. Daarbij heb we al eens twee gecaramelizeerde banaanversies gegeven, het bananenbrood a la Deline en het bananenbrood van Greenhappiness. Welke vind jij lekker? Wij vinden ze alle twee heerlijk! Het is super om je overrijpe bananen op te maken, zodat je ze niet hoeft weg te gooien.
  • Toast met banaan en amandel pasta. Maak zelf je eigen noten- of amandelpasta. Hoe je dat moet doen kun je hier lezen. Snijd een donkerbruin brood dik af en besmeer met amandelpasta en snijdt de banaan erop. Strooi er wat kokos en honing overheen en je hebt een heerlijke boterham.
  • Gecaramelizeerde banaan. Snijdt de banaan in stukjes, bak ze in een koekenpan met wat olie en voeg al bakkend wat honing toe, zodat ze knapperig worden. Wat heerlijke snack!
  • Bananen pannenkoekjes. Ook deze hebben we je al eens eerder laten zien. Samen met havermout en plantaardige melk kun je heerlijke pannenkoekjes maken. Goed voor een sportieve zondagochtend!
  • Mugcakes. Ook de banaan kun je gebruiken voor de mugcake. Voeg eraan toe wat je lekker vind, zoals cacao of appel en je hebt een heerlijk cakeje! Zo uit de magnetron.

 

Heb jij nog andere opties wat je allemaal kunt met bananen? Volgens mij kan deze lijst heel lang worden. De opties zijn erg uitgebreid. Banaan is enorm veelzijdig en zeker niet ongezond. Ga lekker experimenteren en kijk hoe jij je banaan het lekkerst vind!

 

 

 

 

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *