Melk is goed voor….

koemelk allergieToen mijn eerste kind geboren werd, wilde ik graag borstvoeding geven. Om medische redenen zou het niet mogelijk zijn en ben dus vrij snel overgestapt op de fles. Na een paar dagen werd het flesje geven, wat een lekker rustig moment hoort te zijn, dikke ellende. Na elke fles volgde er uren van huilen tot de volgende fles en zo bleven we aanmodderen. Een huilende, verstopte en spugende baby en een huilende moeder was het resultaat. Was dit het nou? Het ouderschap? Tot de verpleegster van het consultatie bureau deze vicieuze cirkel herkende als koemelk-allergie en me aanraadde een blik dieetvoeding* te halen bij de apotheek en te kijken wat er gebeurde na een flesje met die melk. Er ging een wereld voor ons open. Voor het eerst viel onze baby na een fles in een diepe slaap tot zijn volgende fles. Flesvoeding wordt gemaakt van koemelk, de eiwitten van koeienmelk kunnen een heftige reactie geven op de darmen van mensen, het is tenslotte eigenlijk gemaakt voor kalfjes en niet voor mensen.

 

schijf van 5Helaas zijn al mijn kinderen belast met koemelk-allergie. De een heftiger dan de ander maar dat heeft wel gemaakt dat ik kritisch ben gaan kijken naar melk en zuivel in de schijf van vijf. Gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels over hun ergste allergie heen, maar een dag met meer melk dan het aangeraden dagelijkse glas bij het ontbijt, zorgt bij een van hen nog steeds voor buikpijn en zelfs spugen. Natuurlijk wil ik niet dat mijn kindertjes een te kort krijgen aan calcium dus ben ik op zoek gegaan naar calcium rijke voeding. Vitamine D krijgen ze in een supplement zodat de calcium goed opgenomen wordt.

 

Er zijn heel wat groenten die rijk zijn aan calcium. Zo bevat broccoli 100mg calcium per 100g, Chinese kool, spinazie, rammenas, postelein en radijsjes leveren zelfs 125mg calcium per 100g. Gemiddeld leveren de meeste andere groenten 20 à 30mg calcium per 100g, de donkergroene groentes leveren de meeste calcium aan. Vis is bijvoorbeeld niet alleen gezond vanwege de goede vetten. Het bevat in het algemeen 2 keer meer calcium dan vlees. De meeste vissoorten leveren gemiddeld 25g calcium per 100g. Uiteraard zijn ook hier weer uitblinkers, de zeebrasem bijvoorbeeld. Fruit kan ook een goede bron zijn voor calcium. Als fruit liefhebber kun je kiezen voor een abrikoos (90mg calcium per 100g) of een appel (50mg per 100g). Dadels bevatten ook veel calcium (70mg per 100g), kiwi (38mg per 100g) en pruimen (45mg per 100g) komen ook aardig mee. Ook voor vrouwen in de overgang is het belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Niet via extra calcium tabletten maar juist uit gezonde voeding. Het precieze hoe en waarom vind je hier.

 

Toevallig was er gister bij “RTL Late night” een item over het wel of niet nemen van zuivel. Is melk wel zo goed als wij altijd hebben meegekregen. In ‘Melk De Witte Sloper’ vertelt voedingsjournalist Alissa Hamilton over de gevaren van melk. Hier kun je het fragment terug zien, oordeel zelf. (minuut 37.30)

 

 

nutramigen-1-lgg-lipil-poeder-400g *) Dieetvoeding voor zuigelingen is ook gemaakt van koemelk maar daar in zijn de eiwitten die de allergie veroorzaken in kleine deeltjes geknipt zodat de darmen het niet hoeven te verteren. Er zijn verschillende soorten: Nutrilon Pepti, Nutramigen LGG, Friso pep en Neocate. Neocate is een dieetvoeding zonder melkproduct. Die wordt in het laatste/ergste geval ingezet. Uiteraard wil ik er wel bij vermelden dat borstvoeding het aller beste dieet is voor je baby. Met of zonder allergie.

 

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *