Quinoa

We hebben ondertussen al veel over havermout verteld. Duidelijk verhaal dat dat wel een favoriet van ons is! Wat ik ook graag eet, is quinoa; een gezonde verslaving. Veel mensen weten niet wat het precies is. Ik leg vandaag uit wat quinoa is en voeg er een heerlijk recept  aan toe.

 

quinoaQuinoa; wat is het?

Tot een tijd geleden had ik eigenlijk nog nooit van quinoa gehoord. Steeds vaker zie ik wel gerechten voorbij komen met quinoa, van ontbijtgranen, salades en warme gerechten. Het is een zeer veelzijdig product. Het bevat veel eiwit en de mineralen koper en magnesium. Tevens bevat quinoa vezels, vitamine B, E en ijzer.

Quinoa kun je gebruiken als vervanger van rijst of pasta. Quinoa is eigenlijk een plantje, herkomstig uit Zuid-Amerika.  Daar eten ze het al jaren en snappen ze de hele trend in het Westen niet. In het Westen is het nu enorm populair om quinoa te eten. De tijd dat we alleen maar aardappelen, groente en vlees eten (volgens de redelijke ouderwetse schijf van vijf) is allang voorbij.

Je kunt dus op verschillende manieren quinoa bereiden. Je kunt het als ontbijtgraan gebruiken in plaats van havermout. Al moet ik daarbij zeggen dat havermout wel meer calcium bevat en  een hoger vezelgehalte heeft. Het kan koud door de salade bereid worden, of warm als hoofdmaaltijd.

Ik heb een heerlijk recept gevonden en dit ook al meerdere malen gemaakt*. Succes gegarandeerd! Vandaar dat ik het graag met jullie wil delen en ben benieuwd of jullie het ook zo lekker vinden.

 

 Recept Quinoa met kip en champignons

Wat heb je nodig?

– 150 g quinoa

– 200 g kastanjechampignons

– 1 ui

– 1 teentje knoflook

– 1 gedroogd chilipepertje

– 1 el olijfolie

– 50 ml droge witte wijn

– 350 ml groentenbouillon

– 150 g biologische kipfilet

– 200 g wilde spinazie (of raapstelen, snijbiet, of zomerpostelein)

– 50 g Parmezaanse kaas

– 2 el bladpeterselie

 

Hoe maak je het?

– Was de quinoa goed met koud water en laat uitlekken in een zeef.

– Hak 75 g champignons fijn. Halveer de rest en laat kleine champignons heel. Snipper de ui fijn. Hak de knoflook fijn. Snij het chilipepertje heel fijn.

– Breng 350 ml groentenbouillon aan de kook.

– Bak de ui, knoflook, chilipeper en fijngehakte champignons 5 minuutjes op zacht vuur in wat olijfolie. (De gehalveerde en hele champignons bak je later apart.)

– Voeg de quinoa toe en bak even mee zodat hij warm wordt. Schenk de wijn er bij enquinoa met kip,  spinazie en champignons laat verdampen. Schenk de bouillon er bij en laat zonder deksel op de pan in ongeveer 15 minuten gaar worden. Roer af en toe.

– Snij de kip in blokjes en bak deze in een andere pan bruin. Bestrooi met wat zout en peper.

– Voeg na 10 minuten de gebakken kipblokjes en de wilde spinazie toe aan de quinoa.

– Bak de overgebleven champignon(helften) in 3 minuten in het tweede pannetje en breng op smaak met zout en peper.

– Hak de bladpeterselie grof en rasp de Parmezaanse kaas.

– Roer vlak voordat de quinoa klaar is driekwart van de peterselie en Parmezaanse kaas door het gerecht.

– Serveer de quinoa met de gebakken champignons en de rest van de peterselie en Parmezaanse kaas.

 

Eet smakelijk en geniet ervan!

 

 

 

 

*bron: http://kokenmetjamie.nl/ . Leuke website waar je verschillende leuke recepten kunt vinden!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *