Suiker, suiker en nog eens suiker!

Op 20 mei is het Foodrevolutionday, de dag van bewustwording van eten! Naar aanleiding van een cursus die ik op in 2015 gedaan heb, ben ik ook bewuster aan het raken van wat ik eet. Ik heb een afspraak gemaakt met mijzelf om 30 dagen geen suiker te eten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.. zo blijkt.
Suiker

Ik was altijd erg makkelijk en at gewoon wat ik lekker vond. Niet bewust van ingredienten en/of calorieën etc. Vanaf het moment dat ik geen suiker meer wilde eten, ben ik etiketten gaan lezen. Wist je dat suiker bijna overal in zit? In ketchup, sauzen, bepaalde smaken thee, muesli’s, fruitsappen etc. In zakjes groene thee van bijvoorbeeld Pickwick wordt dus ook suiker toegevoegd, omdat steeds meer kinderen dit ook drinken en zij aan de zoete smaak gewend zijn. Dat suiker een verslaving is, wist ik wel. Maar zo langzamerhand werd me steeds duidelijker dat het nog niet eens om dat chocolaatje of koekje bij de koffie ging,  het suikerklontje in je thee of dat glas cola. We worden door de foodindustrie ook steeds verslaafder gemaakt aan suiker als het overal in zit, zonder dat we daar kennis van hebben. We zijn zo gewend aan die zoete smaak, dat we in eerste instantie niet beter weten.

Suiker!

Er zijn verschillende soorten benamingen voor suiker, zodat het ook verkapt kan staan op het etiket. Andere benamingen voor suiker zijn bijvoorbeeld :

Basterdsuiker|Dextrose| Druivensuiker| Fructose(-stroop)| Geleisuiker| Glucose(-stroop)| Glucose-fructosestroop| Invertsuiker |Kandij(-suiker)|Kristalsuiker|Maltodextrine|Melasse(-stroop)|Rietsuiker|Sacharose|Sucrose|Suiker|Vanillesuiker

Zie je één van deze namen dus op het etiket van je product staan, dan weet je zeker dat er suiker in zit. Ga het eens na in je keukenkastje en check hoeveel suiker we per dag eten. Daar zul je echt van schrikken!

Ook een leuke vergelijking is Coca Cola met Icetea vergelijken. Ik was in de veronderstelling dat Icetea drinken beter is dan Coca Cola, buiten het feit dat ik het ook nog eens lekkerder vind dan cola. Ik kwam pas onderstaande foto tegen en zag dat er in Icetea enorm veel suiker zit, wel zo’n 27 klontjes suiker! Daar krijg je spontaan pijn in je kiezen van. Ook een gewoon pak sinaasappelsap van een willekeurig merk bevat nog enorm veel suiker, dus is niet altijd een gezonde keuze.

rethink your drink

Zijn light-dranken een goede keuze? Voor de calorieën kun je beter light/diet nemen, wordt gezegd. Echter, er zit vaak wel aspartaam in . Er is nog steeds niet bewezen dat aspartaam geheel veilig is en onderzoeken wijzen uit dat het kankerverwekkend kan zijn. Op de website www.aspartaam.com  kun je meer informatie vinden en zelf je keuze maken.

Een tijd geleden was bij RTL Late Night Robert Lustig te gast en hij heeft suiker de oorlog verklaard. Op youtube vind je zijn presentatie terug. Hij geeft aan dat je verschillende ziektes kunt krijgen door het teveel aan suikers. Niet alleen voor je lichaam is het niet goed, om maar niet te spreken over je gebit. Voor je mind is teveel suikers ook niet goed.Wil je meer in balans komen en rustiger worden in je geest, je mind, probeer het dan eens; minder suiker.

Het heeft mij in ieder geval wel tot nadenken aangezet. Ik ben op dit moment erg bewust bezig met welke suikers ik wel of niet eet. Ik ben erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn en hoe jullie dit ervaren! Dus minder snoepen en beter opletten. Doen jullie mee?

Candy

 

 

Facebooktwittermail

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *