Feel Super with Superfood

Superfood is hot. Sla een gezond kookboek open en je vind er allerlei recepten mee. Sporters zijn er gek op, want zo wordt 25-superfoodshet aangegeven, je krijgt er energie van! We worden er mee doodgegooid in de winkels. Overal kun je het tegenwoordig kopen. Ook dit kwam ik dus tegen in mijn wekelijkse boodschappenrondje. Albert Heijn was hier al even meebezig en verkoopt tegenwoordig best wat diverse superfoods. Echter, bijvoorbeeld bij kruidvat hebben ze verschillende superfoods in het assortiment, en ook bij Aldi ligt er tegenwoordig veel in het schap. Ik zal vandaag superfood eens wat meer onder de loep nemen

 

Wat is superfood? 

De definitie van superfood staat een beetje ter discussie, daar niet iedereen het over de werking eens is. Maar toch willen we wel graag weten wat er nu onder superfood verstaan wordt.  Er is ook geen officiële definitie, maar ik heb toch een mooie omschrijving gevonden: Superfood is een verzamelterm voor een reeks eetbare planten en vruchten die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen, zoals: proteïne, mineralen, vitaminen, enzymen, anti-oxidanten, polysachariden, essentiële vetzuren en aminozuren. En totaal vrij zijn van pesticide, chemicaliën en (groei)hormonen. Een voedingssoort valt onder de categorie superfood wanneer het meer dan twaalf positieve eigenschappen heeft voor je gezondheid(*).

Hoewel er veel verschillende soorten zijn, heb ik  er een paar voor je uitgelicht. Deze gebruik ik zelf vaak in de yoghurt, mugcake of zelfgemaakte mueslirepen.

– Cacao nibs of rauwe cacao

Rauwe, biologische cacao bevat per gram de meeste antioxidanten van alle voedingsmiddelen die er bestaan. Hij laat daarbij zelfs Acai, mangosteen en bosbessen ver achter zich. Daarom mag het niet ontbreken in het lijstje ‘Superfoods’! Rauwe cacao is ook goed betaalbaar, waardoor het toegankelijk is voor iedereen om in huis te halen en te kunnen profiteren van de vitaminen, mineralen en enzymen. Rauwe cacao poeder kun je gebruiken in de smoothies. Cacao nibs gebruik ik in mijn yoghurt, mueslirepen, en mugcakes. Cacao nibs

– Chiazaad

Chiazaden hebben een positief effect op het lichaam en bevatten de volgende onderdelen: omega 3, vezels, anti-oxidenten, proteine en mineralen. Chiazaad smaakt niet echt ergens naar, dus je kunt het prima overal doorheen doen, yoghurt, salade, mueslirepen, of je smoothie. Let op, chiazaden zijn alleen niet voor iedereen geschikt, dus probeer het eerst goed uit en kijk of het wat voor jou is. Chiazaad

– Gojibes

Gojibessen zijn rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten, Hierdoor zijn ze erg gezond, maar ook erg lekker! In de schappen vind je de gedroogde soort, maar let erop dat je wel het biologische soort neemt. Lekker voor door de yoghurt of in je mueslirepen. Je kunt ze ook prima zo los snacken!Goji bessen

– Acai bessen

Acai is een inheemse bes van de Amazone regenwouden. De locale bevolking van de Amazone eet al zolang als bekend acai bessen, zij gebruikten dit als helende ‘energie booster’. Acaibessen zijn enorm rijk aan antioxidanten en stimuleren het immuunsysteem op een natuurlijke manier. De acaibes is een exotisch familielid van de bosbes en de cranberry. Je kunt ze rauw eten, maar dit is nauwelijks verkrijgbaar. De poedervorm kun je wel op meerdere plekken vinden. Je kunt het door de yoghurt doen of in je smoothie.

Ook vallen kokosproducten, zoals kokosolie, aloë vera en quinoa onder de noemer van superfood. Misschien heb je  er nooit aan gedacht, maar vergeet niet dat spinazie en broccoli ook superfood genoemd kan worden. Het zijn groente, maar ze bevatten enorm veel belangrijke voedingsstoffen!

 

Sceptici

Het voedingscentrum staat redelijk sceptisch tegenover superfood. Op hun website kun je hun mening lezen en hier zelf je mening over vormen. Het voedingscentrum blijft erg vast houden aan de (in mijn ogen) ouderwetse schijf van vijf en  daar staan de superfoods niet bij. Zij zijn het nog niet eens met de werking van superfood. Tevens zijn ze bang dat mensen daarom andere producten niet meer zullen consumeren.

 

Waar ik het wel mee eens ben, is dat we superfoods niet moeten nemen als vervanger voor je groente en fruit. Hier zitten natuurlijk vitamines en mineralen die we gewoon nodig hebben. Wel kun je veel baat hebben bij het opnemen van superfood  in je dageljkse voeding. Je krijgt er energie van en je krijgt extra voedingsstoffen binnen. Ik vind het lekker en voel  me er goed bij. Dat is belangrijk!

Dus probeer het uit en vorm je eigen mening over superfood. Ik ben benieuwd wat jij ervan vind.

 

 

*www.eerlijkereten.nl

Bron: www.gezondheidsnet.nl; www.superfoodshoppen.nl; voedingscentrum.nl

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *