Tips voor Koningsdag

Morgen is het Koningsdag! Iedereen is vrij en mag een feestje gaan vieren, omdat onze koning jarig is. Het zal even afwachten zijn wat voor weer het gaat worden. Andere jaren was het vaak lekker weer met een zonnetje erbij. De kinderen zitten dan lekker buiten met hun kleedje en te verkopen spullen, de kraampjes met etenswaar zijn vollop aan het bakken voor de mensen en de tenten staan vol met dansend publiek. Het zijn dan ook moeiliprogramma-van-koningsdag-2016jke dagen om je aan je goede voornemens te houden om suikervrij, en vetvrij te houden, of te wel lekker gezond eten. Hoe doe je dat op een feestdag als Koningsdag? Ik ging eens speuren en vond veschillende lijstjes van blogs die al wat leuke tips geven om toch gezond zo’n dag door te komen. Ik heb er mijn eigen lijstje van gemaakt, want om nou helemaal niet mee te kunnen doen, dan vind ik zelf ook niet leuk. Het hoeft niet altijd zo streng toch? Als je dan met Koningsdag een beetje zondigt, dan doe je de dagen erna maar wat beter je best om dat weer te compenseren. Of niet?

Om je toch de dag een beetje door te laten komen, geef ik je wel wat tips om het niet helemaal uit de hand te laten lopen.

  1. Zorg allereerst voor een goed ontbijt. We hebben het natuurlijk al eerder gehad over of ontbijt wel of niet noodzakelijk is. Deze discussie wil ik hier even in het midden laten. Als je niet ontbijt vandaag, is de kans toch groot dat je eerder gaat snaaien als je aan al dat lekkers wordt bloot gesteld. Neem dus een lekker ontbijt met veel fruit, yoghurt en noten. Dan kom je de dag goed door!
  2. Drink de hele dag veel water. Nu zijn de temperaturen waarschijnlijk niet erg hoog, dus uitdroging zal niet snel voorkomen. Maar water helpt je ook een vol gevoel te geven, zodat je minder snel trek krijgt. En het helpt je met spoelen, het afvoeren van de afvalstoffen. Dat is altijd goed natuurlijk. Dus aan het water maar!
  3. Ga je toch wat lekkers halen bij een eet-tentje, let er dan wel op dat het goed gaar is. Dit vooral om voedselvergiftiging te voorkomen. Het beste is als het eten ter plekke voor je wordt klaargemaakt. Is dit niet het geval, zie dan toe dat het goed verhit is. Het is vaak lastig om de producten goed te houden op een dergelijke dag en dan liggen bacterien op de loer.
  4. Tja alcohol… Ik kan natuurlijk nu eenkeep-calm-koningsdag-komt-eraan mooi verhaal schrijven over dat je  dat beter kan laten staan. Maar is dat realistisch? En vol te houden op een dag als deze? Dat lijkt me niet. En je wilt toch ook lekker mee feesten? Geniet lekker van je wijntje of je biertje. Als je het jezelf toelaat, zal  het nog lekkerder smaken. Drink wel voldoende water tussendoor, zodat je kater de dag erna beperkt is. Je kunt wel bewust ermee omgaan. Zo bevatten cocktails veel kalorien en is wijn ook wel weer goed voor je, doordat het anti-oxidanten bevat.
  5. Blijf gewegen. Geniet jij toch lekker van die hapjes en een goed drankje erbij? Ga dan lekker bewegen, dansen dus! Dan dans je weer wat van die kalorien eraf. Dus beweeg die heupen maar lekker, dat is ook nog eens hartstikke goed voor je!
  6. Wanneer je geen zin hebt om op te letten, geniet dan van deze dag en eet wat je lekker vind. Zoals ik al eerder zei, kun je het natuurlijk compenseren op de dagen erna. Doe dan bijvoorbeeld een detox de week erna. Op onze site kun je hier meer informatie over vinden.
  7. En heb je dan toch teveel gedronken op deze dag? Maak dan de smoothie die Deline gisteren heeft gepost, een heerlijke anti-kater smoothie. Ik heb als afsluiter ook nog een goede anti-kater yoga-les! Deze is voor de donderdagochtend. Begin zo je ochtend met rustige ademhalingsoefeningen, dan kun je toch fris en fruitig naar je werk!

 

Wil je meer informatie? Op deze websites Lifestyle by Maris en PPGT heb ik  een aantal tips gevonden. Hier kun je meer informatie terugvinden.

Zo, jij kunt er tegen aan! Geniet van Koningsdag en maak er maar een leuk feestje van!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *