Beach Body Challenge: Wat is jouw doel?

Heb jij je al ingeschreven voor de Beach Body Challenge? Nog 1 dag heb je om je in te schrijven, want morgen gaan we starten. We hebben al een leuke club bij elkaar, maar er is altijd plek voor meer. Samen staan we sterk! Deze week heeft Deline al het huiswerk opgegeven. Een klein beetje voorbereiding is altijd fijn en ook nodig. Ik help je vandaag weer een stapje verder.

Deline geeft het aan in punt 1, wat wordt jouw voedingspatroon. Een daarbij behorende vraag is ook; wat is jouw doel voor de challenge? Ieder zal een eigen doel hebben en dit kan ook allerlei persoonlijke motivaties hebben. Begin je aan een challenge en wil je bijvoorbeeld afvallen? Zet voor je zelf een doel neer, zodat je iets hebt om naar toe te werken. Dan weet je ook waar je het voor doet. Hoe gaan we dat doen?

Stel een doel; stap 1 Nu-situatie

Het is goed om eerst te bepalen hoe nu jouw situatie is. Schrijf dit voor jezelf op. Vragen die je kunt beantwoorden:

  • wat is mijn gewicht?
  • wat zijn mijn afmetingen? zie hiervoor de uitleg van Deline in het vorige blog
  • Hoe is mijn conditie nu?
  • Wat doe ik aan sport op dit moment?
  • Hoe is mijn leefsituatie? (druk, werk, gezin, sociaal)
  • Hoe is mijn energielevel?
  • Wat is mijn BMI? BMI is de verhouding tussen je lengte en je gewicht. BMI bereken je door: gewicht/ lengte x lengte.  In het figuur hieronder zie je hoe je de uitkomst kunt interpreteren.Let op, blijf kritisch bij je BMI – waarde want dit meet niet jouw spiermassa en vetpercentage, alleen puur gewicht.
    BMI

Stel een doel: Stap 2 Wat wil je verbeteren?

Heb je alles opgeschreven? Bekijk nog eens je antwoorden. Ben je tevreden met wat er staat? Waar wil je verbetering? Pak die elementen eruit en kijk of je hiermee aan de slag kunt. Bedenk dat deze challenge 6 weken duurt, dus stel je zelf een doel dat ook haalbaar en reeel is. Je kunt dus niet alle elementen aanpakken als je dat zou willen. Pak dus die onderdelen eruit waar je nu eerst mee aan de slag gaat.

Stel een doel: Stap 3 Formuleer je doel

Formuleer je doelstelling. Wat wil je bereiken na de 6 weken. Hou het niet te vaag, zoals ik wil meer spiermassa. Want dan is het wel belangrijk te weten, hoeveel heb je nu aan spiermassa en hoeveel wil je dan hebben aan spiermassa. Is het uberhaupt wel te meten hoeveel spiermassa je hebt? En kun je dit veranderen in deze relatief korte tijd. Bedenk dat je doel SMART moet zijn. SMART staat voor:

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Niks is zo demotiverend als je je doel niet haalt. En hoe leuk is het om je doel tussendoor aan te passen (want jaja dat mag natuurlijk) omdat je het makkelijk haalt? Dat is veel motiverender. Begin rustig aan, aanpassen kan altijd.

Stel een doel: Stap 4 Hoe ga je dat aanpakken?

Heb je je doel bepaald? Ga dan kijken hoe je dit gaat aanpakken. Welke voeding heb je nodig en welk sportpatroon wil je gaan invoeren? Tja, het gaat natuurlijk allemaal niet vanzelf. We zullen ook van die bank af moeten komen.

Een voorbeeld:

Jouw gewicht is 100kg en je bent 1.70m.  Volgens de BMI heb je dan overgewicht. Ook is je conditie niet goed, want je doet totaal niets aan sport. Energie level is laag. Jouw doel: na 6 wkn 5 kg afvallen. Hoe ga je dat doen? suiker en vet bannen uit de voeding. 3x per week sporten en 1x per week een wandeling. Zou het reeel om te zeggen dat je nu elke dag naar de sportschool gaat? Nee waarschijnlijk niet, want dat houd je dan waarschijnlijk niet vol. Dus maak voor jezelf een schema zodat je het wel kunt volhouden en het ook nog leuk blijft. Misschien heb je een drukke carriere en daarnaast nog een gezin. Dan heb je misschien ook niet altijd tijd om elke dag naar de sportschool te gaan. Neem dit soort overwegingen mee in je doelstelling. Gelukkig maakt Renske weer een mooi sportschema voor ons, zodat je ook thuis nog lekker kunt bewegen.

Ben je juist heel sportief en ga  je de marathon lopen? Neem dit ook mee in je doelstelling! Jouw dieet is uitermate belangrijk voor je sportprestaties, dus je kunt niet zomaar voedingswaarden gaan schrappen.

Gelukkig zijn wij er ook om je te helpen. Dus vind je het lastig? Stuur ons een bericht en wij helpen je graag verder. Je kunt ook een buddy nemen, een goede vriend of vriendin en laat haar je doelstelling lezen. Ik weet zeker dat ze jou ook feedback kan geven. Nog beter is, als je samen mee doet. Dan kun je elkaar stimuleren!

img_2125-1.jpg

Natuurlijk heeft het ook allemaal te maken met watvoor type lichaam je hebt. De een valt nu eenmaal makkelijker af dan de ander en andersom. Daar zal ik volgende keer wat meer op in gaan, want ook dat kan je helpen in het maken van je schema.

Succes met de voorbereiding en je start! We gaan ervoor!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *