run

Chirunning

runningVind je het ook zo koud buiten? Ik wel! Ik hou echt niet van de kou, bah! Zeker zo tegen de tijd van de feestdagen merk ik dat ik druk ben met van alles, behalve met mijn eigen lichaam. Niet goed natuurlijk. Maar die kruidnootjes zijn zo lekker, en om nog maar niet over gevulde speculaas en amandelstaven te spreken. Het vriest buiten, dus lekker binnen cocoonen met een kop thee en een stuk speculaas… heerlijk! Dan is dat op zich niet zo erg, als je natuurlijk wel een beweging blijft. Ik heb al een aantal lesjes van mijn fijne yoga-lesjes moeten missen, maar in principe probeer ik dit wel vast te houden. Het hardlopen is helaas even iets minder de laatste tijd. Zonde natuurlijk.

Tijd om inspiratie op te doen. Gisteren zagen jullie mijn oproep al om gezonde recepten door te sturen naar ons. Want ook dat is altijd welkom! Voor nu ga ik wat verder de sport induiken.

Chirunning

Onlangs ben ik namelijk in aanraking gekomen met Chirunning. Ken je dat? Wat is nou Chirunning? Hardlopen zonder blessures. Dat willen we natuurlijk allemaal. Veel efficient3387232_1_orger en gemakkelijker lopen en sneller lopen door te ontspannen. Dat kun je met chirunning. Chirunning is ontwikkeld door een Amerikaan Danny Dreyer. Deze manier van lopen combineert de oude chinese wijsheid van Tai Chi met de moderne kennis van het bewegen. Ok, dan heb je mijn interesse. Waar staat de Chi in Chirunning voor? Als spierkracht en sterke benen dan niet het uitgangspunt zijn, wat gebruik je dan wel in Chirunning? Het antwoord is ‘Chi’. Chi is de kracht die ook wordt onderkend in de acupunctuur, in de vechtkunsten Aikido en Tai Chi en de bewegingskunst Chi Kung. De Chi zetelt in je ‘kern’, je centrum. Dit krachtcentrum is je uitgangspunt. Dit geldt ook voor Yoga en het populaire Pilates. Het gaat erom deze kracht te gebruiken en samen te laten werken met de kracht van de natuur, de zwaartekracht.

Wat hebben ze van Tai Chi als elementen opgenomen in het Chirunning? Ik noem ze hier, gequote van de website Loopblessurevrij:

Meegaan met de krachten  
Uit de Oosterse vechtkunsten komt het principe dat je een kracht niet pareert met een tegenkracht. Je gaat mee met de krachten die je tegenkomt en gebruikt ze in je voordeel. Bij ChiRunning betekent dit dat je de kracht van de weg die op je afkomt onder je door laat gaan en dat je je vooruit laat trekken door de zwaartekracht
‘Naald in watten’
Dit is het beeld van een stalen naald in een bolletje watten: een sterke kern en een zachte buitenkant. Bij ChiRunning werk je aan een krachtig centrum aan de ene kant en ontspanning in de ledematen aan de andere kant. Hoe meer je je benen kunt ontspannen, hoe gemakkelijker je loopt.
Geleidelijke vooruitgang
Geen enkel belangrijk leerproces volbreng je in één dag. Je werkt eerst aan de basis. Pas als je de basis hebt, ga je verder met de volgende bouwsteen, en zo verder. Het kost tijd om oude bewegingen af te leren en nieuwe bewegingen aan te leren. Dit moet geherprogrammeerd worden in de hersenen door het aanmaken van nieuwe neuroverbindingen. Verder is ChiRunning procesgeoriënteerd en niet resultaatgeoriënteerd. Met de juiste techniek verbeter je vanzelf de afstand en snelheid: ‘techniek – afstand – snelheid’.chirunning-houding

Goed, dit klinkt allemaal nog wat zweverig. Wat betekent dit nu concreet voor het hardlopen? Je verandert een aantal basis elementen tijdens het lopen, zoals je houding. Lichaamshouding is bij yoga en tai chi van wezenlijk belang. Tijdens het lopen ben je ook constant bewust van de houding en concentreer je je hierop. Ontspannen en in balans.Tevens hel je iets naar voren. Daarnaast zet je je voet iets anders neer en houd je je armen ontspannen en bewegen ze mee als een soort pendule. De pas frequentie is ook van belang. Het gaat niet meer om de snelste tijd. Je bent bewuster van de pas die je maakt. Het kan dus zijn dat je langzamer loopt, dat is geen enkel punt.

Ik kan hier niet de gehele methode beschrijven. Daarvoor ga ik het boek lezen en dan uitproberen. Het is oefenen geblazen. Ik ben getriggerd en ga binnenkort lekker oefenen. Het lijkt mij een goede combinatie met yoga. Als het weer dan een beetje meewerkt, dan kom ik weer uit mijn cocoon en zal ik mijn hardloopschoentjes weer uit de kast halen. Op naar een blessurevrij en ontspannen hardlooprondje! Doe je mee?

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *