run

Marathon training en voeding

Nu de Detox week er op zit ga ik me vol op de marathon training storten. Dat betekend ook dat ik mijn voedingsptroon wat moet aanpassen. Wat veel mensen vergeten is dat naast je flitsende outfit en je peperdure schoeisel, ook je voedingspatroon up to date moet zijn. Voeding is brandstof en zonder brandstof geen marathon.

Marathon

Ik vind het persoonlijk best moeilijk om de hele zwik nu om te gooien. Was ik een week geleden bezig met zo gezond mogelijk te eten en wat kilo’s kwijt te raken, is dat nu eigenlijk niet heel wenselijk. In de weekenden lopen we nu 20 kilometer of meer en tijdens die lange duurlopen heb je nou eenmaal wat snelle koolhydraten nodig. Ga jij ook trainen voor een marathon of een andere hardloop wedstrijd waarbij je enorm veel van je lichaam verwacht!? Hieronder heb ik wat goeie tips!

 

Bij relatief korte loopjes hoef je niet echt je voedingspatroon aan te passen. Wel zorg ik er voor dat ik altijd net iets meer eet (ongeveer 20%) dan normaal. Een stukje vlees/vis/kip extra. Drink vooral water voor de training. Tijdens de kortere loopjes heb ik nooit eten mee, ook geen extra suikers om de energie aan te vullen. Dit gebruik ik alleen tijdens de lange duurlopen. Wel neem ik altijd een flesje water mee op zak zodat ik altijd voldoende water drink. Ik heb de regel geleerd dat je ongeveer elke 40 minuten een halve liter water moet drinken. Let wel op dat je dit netjes verdeeld, een klotsende buik is verre van prettig tijdens het lopen.

 

Bij de lange duurloop zit het allemaal even wat anders. Omdat je lichaam een lange tijd achter elkaar aan het bewegen is, heeft het voldoende energie nodig. Eet van de voren (minimaal een uur maar kijk voor jezelf even wat goed is) voldoende koolhydraten bijvoorbeeld in de vorm van een lekkere intaliaanse pasta of in de ochtend wit brood of een bord havermout pap. Ik drink ook altijd flink wat water. Neem tijdens het lopen voldoende water mee! Kun je geen 5 flesjes water meenemen? Gebruik dan een hydratatie rugzak of zorg dat je steeds hetzelfde 5 kilometer rondje langs huis loopt. Drink dan elke keer als je bij huis bent wat. Ook nu is de halve liter water per 40/45 minuten regel van toepassing!

Marathon

Tijdend die lange duurloop neem ik altijd wat eten mee. Iets wat instant energie geeft en voorkomt dat ik dipjes krijg tijdens het lopen. Voor mij doen dadels het erg goed. Voor de ander kunnen dat winegums zijn, rozijnen of dextro tabletten. Ik neem de eerste paar dadels op 10 kilometer en daarna bij elke volgende 5 kilometer wat. Zorg dat je genoeg mee hebt.

 

Op naar die marathon! De wedstrijdvoorbereiding is een hoofdstuk an sich en daar zal ik de volgende keer wat over vertellen!

 

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *