run

Meditatie en hardlopen

Voor mij was Koningsdag een lekkere chill-dag. Lekker uitslapen, rustig ontbijten en het koningsgezelschap door Zwolle zien flaneren. Het weer was er niet echt naar om lekker de hort op te gaan. Bij zo’n dagje wordt dan ook veel gesnoept en lekker gegeten. Daarom is het vandaag weer even opletten geblazen en gaan vanavond de hardloopschoenen weer aan. Ga je lekker mee?

Hardlopen is voor veel dingen goed. Je bent in beweging, het is goed voor je spieren, je komt in de buitenlucht en voor sommige is het ook een moment van ontspanning. Laten we eerlijk zijn, het is niet altijd even gezond voor je lijf, maar daar wilde ik nu niet verder op in gaan. Ik wilde eens kijken naar het stukje ontspanning. Wat doet het hardlopen met je? Het is zo lekker om even met iets anders bezig te zijn. Heb je een drukke dag gehad? Ga dan juist lekker naar buiten. Hoofd in de  wind en laat alles langs je heen gaan. Ik gebruik hier ook mijn yoga-lessen voor. Maar wist je dat je ook hardlopen hiervoor kunt gebruiken? Meditatie en hardloIMG_20150214_151600pen zijn prima te combineren!

 

Meditatie en hardlopen

Wil je dit een keer proberen? Er zijn verschillende methodes om te mediteren. Hardlopen zou je kunnen gebruiken als een van die methodes. Het is dan wel beter om alleen te gaan. Of als je een loop-maatje hebt, even niets tegen elkaar te zeggen. Zet ook geen muziek op. Probeer je hoofd dan helemaal leeg te maken en alleen op je ademhaling te focussen. Dit doe je in principe ook bij yoga. Wij hebben zelf na onze yoga-les ook een meditatie-oefening. Dit kun je prima gebruiken tijdens de meditatie-oefening tijdens het hardlopen. Probeer het maar eens uit!

Hulp bij meditatie en hardlopen

Er is ook bijzonder veel over geschreven zo blijkt. Ik vond het volgende boek, wat mij eigenlijk erg intrigeert: Running Buddha, door Sakyong Mikham. Hierin wordt beschreven hoe je je gedachte erbij kunt houden. Met hardlopen heb je soms de neiging om je gedachte overal naar te laten gaan en alles en nog wat te denken. Sakyong traint je om deze gedachtes beter in bedwang te houden en geeft je handvaten om echt even bij jezelf te blijven tijdens het lopen. Interessant!

Zo vond ik ook een oefening die helemaal beschreven is. Dit kun je tijdens het hardlopen eens uitproberen, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon tijdens een goede wandeling uitproberen. Ook dit is goed voor je mind & body! Ik weet zeker dat je daar uiteindelijk veel fitter en energieker van zal worden. Soms kan je mind je zo enorm uitputten van al die gedachtes. Dan is het fijn om alles even uit te zetten. Na zo’n wandeling of run kun je er weer helemaal fris tegen aan en kom je misschien zelf op nieuwe inzichten.

Wil je toch liever geluid of iemand die je motiveert tijdens het lopen? Er zijn goede apps die je op je smartphone kunt zetten. Zo is er Buddhify; mindfulness & meditation for modern life. Je wordt gemotiveerd om te mediteren en kunt daarbij zelf de locatie aangeven. Of je dus lekker in de stille slaapkamer bent of dat je misschien toch aan het hardlopen bent? Gebruik de app om toch je mind even helemaal stil te leggen en alleen met jezelf bezig te zijn.

Ga jij ook een keer de combinatie maken tussen meditatie en hardlopen? Ik ga er graag mee experimenteren en dan is het leuk om ervaringen te delen! Dus heb je nog andere tips, of misschien een leuk boek waar goede tips en methodes in staan, bijzondere ervaringen of leuke oefeningen, deel ze met ons! Wij doen met je mee!

Wie loopt er lekker met ons mee? 

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *