Total Body Workout

Tijdens onze Beach Body Challenge deden we drie keer per week de sportoefeningen thuis. Daarnaast ging ik ook nog lekker hardlopen. Dat lijkt alweer even geleden. Ik kreeg na de Urban Trail Run last van mijn benen, alsof ze steeds verzuurden. Dat maakte het hardlopen niet makkelijker. Dus dat heb ik maar weer even naar een laag pitje gedraaid, of wel even helemaal niks! Oeps… daar gaat de training weer. Het blijft lastig om gedisciplineerd te blijven lopen. Na weer een week niks gedaan te hebben, bedacht ik me dit weekend dat het toch wel weer tijd werd om weer wat te doen. Uiteindelijk komt die vakantie er toch weer aan en we willen allemaal een beetje fit op reis!

Krachttraining vs cardio

Krachttraining vs cardio. Een jarenlange discussie die over en weer gaat. Wat is nu beter om af te vallen of strakker te worden in je lijf? Ik hoef niet af te vallen, moet zelfs oppassen dat ik niet te licht wordt. Goed eten is dan natuurlijk een pre. Maar een beetje strakkere buik, billen en benen zou ik wel graag willen. Alleen maar hardlopen werkt dan natuurlijk niet. Ook al verbrand je hier best wat calorieën mee, je maakt geen spiermassa aan.

Met cardio verbrand je wel veel calorieen tijdens de workout zelf. Echter, daarna eet je dit vaak snel weer aan omdat jouw lichaam daarnaar vraagt en de kans op blessures is groot. Met krachttraining verbrand je tijdens de training zelf misschien niet veel calorieen, maar na de training gaat dit door in jouw lichaam. Door het zogenaamde afterburn-effect verbrand je nog twee dagen meer calorieën! Je verbrandt in totaal dus meer dan alleen wat er tijdens de training gebeurt. Om die reden kan krachttraining per saldo net zo effectief – of zelfs effectiever – zijn dan cardiotraining. Het afterburn-effect betekent alleen dat je in de uren na de training zelf meer calorieën verbrandt. Op de lange termijn zorgt krachttraining er echter ook voor dat je altijd een hogere verbranding krijgt! Dat zit als volgt: wanneer je voldoende traint, zul je steeds meer spierweefsel aanmaken. En spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust (Bron: Drogespieren.nl). Nog een voordeel van krachttraining is dat je een strak lichaam krijgt. Je gaat aan je spieropbouw werken en dat kan snel gaan. Je ziet snel resultaat. Je kunt alle spiergroepen aanpakken met krachttraining, een echte total body workout. 

Je kunt wel prima een combinatie maken met cardio. Gebruik cardio erbij als warming up of juist cooling down. Door de endorfine die vrij komt, krijg je ook weer een goed humeur van cardio. Dus zonde om er helemaal mee te stoppen. Vind je cardio niet leuk? Dan kun je je krachttraining ook aanpassen met jumping squats zodat je meer springt en je hart harder moet werken.

Op de website Drogespieren.nl wordt exact uitgelegd hoe dit allemaal werkt en wat je met krachttraining kunt. Als je je spieren gaat training, is het natuurlijk ook van belang dat je je voeding daarop aanpast. Een eiwit-rijk dieet is dan wel van toepassing. Ik heb al eens eerder geschreven over eiwitten. In het boek Fitchef kun je de lekkerste eiwit-rijke gerechten vinden. Poeders zijn dus zeker niet altijd nodig.

Total Body Workout

Ik kwam een filmpje tegen van Women’s Health met goede oefeningen die je thuis prima kunt doen. Door de gewichten maak je het wat zwaarder en ga je spieren opbouwen. Breng herhaling aan, zodat het afterburn-effect goed gaat werken. De oefeningen lijken op de oefeningen die wij ook met de bootcamp hebben gedaan. Dus voor iedereen te doen! Probeer het maar eens een week en kijk of je verschil voelt en ziet. Ik ga het deze week proberen. De eerste ronde heb ik gehad, vanavond begin ik aan ronde 2. Wish me luck!

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *