Beter ademhalen, minder stress

keep-calm-and-feel-good-14Op NPO zag ik gisteren de nieuwe serie Sophie in de mentale kreukels. Jaja ik kijk nog ouderwets tv haha, maar serieus er zijn tegenwoordig echt nog wel leuke programma’s. Dit ging over de mentale stand van Sophie Hillebrand. Blijkbaar heeft ze een aantal jaar geleden een burnout gehad, toen ze net was bevallen van haar tweede kindje en daarna weer volop aan het werk ging. Een interessant programma waar ze gaat onderzoeken hoe een burnout ontstaat, wat het is en hoe je het tegengaat. Hier kun je het nog eens terugkijken.

Stress

Ben jij ook altijd druk druk druk? Kijk uit dat je dan ook niet recht op een burnout af stevend. Door je ademhaling te checken kun je zien of je in een stress modus bent. Heb je een hoge ademhaling en een hoge hartslag, dan ben je in een soort staat van paraatheid. Waar komt stress vandaan? In de oertijd hadden we ”stress” nodig om in deze staat te komen, zodra er bijvoorbeeld gevaar heerste. We moesten op de vlucht of scherp zijn bij een jacht. Ons zenuwstelsel is tegenwoordig wel veranderd en mee-ontwikkeld in de loop der jaren. Hebben we deze opperste staat van paraatheid nog wel nodig? Soms wel, zoals bij een brand of een ander gevaar. Ook als je ergens zenuwen voor hebt, is het goed om een beetje stress te hebben zodat je beter functioneert. Je bent scherper. Te is nooit goed, dus teveel stress is niet goed. Zodra je het overzicht mist en niet meer kan relativeren, is het eigenlijk al tever. Belangrijk dus om dit soort tekenen goed in de gaten te houden. Volgens het boek “Verademing” van Bram Bakker waar ik wel eens eerder over heb geschreven zijn er veel oefeningen die je kunt gebruiken, om je ademhaling beter onder controle te krijgen. Ook kun je daar yoga voor gebruiken. Tijdens de yoga leer je heel beheerst via je buik of zelfs lager te ademen. Probeer het maar eens… in via je neus en uit via je mond… heel rustig en diep via je buik. Tel je meer dan 10x per minuut? Help, je staat al in de opperste staat van paraatheid. Een relaxte modus zou juist 6x per minuut zijn. Dat is het streven. cropped-shutterstock_301986596.jpg

Ademhalen 

Ook de Happinez heeft er pas een interessant blog over geschreven. Beter Ademhalen, Minder Stress. Dat klopt dus ook. Hoe beter je je ademhaling onder controle hebt, hoe minder stress je hebt. Dat heb je namelijk niet de hele dag door nodig. Als je gewoon aan het werk bent, hoef je niet constant “aan” te staan en paraat te zijn. Dat kost enorm veel energie en die kun je juist op een andere manier gebruiken.In dit blog wordt ook aangegeven dat het beter is om juist de ademhaling te oefenen. Er staat ook een interessante oefening die je kunt gebruiken. Probeer het thuis eens uit, gewoon voor de tv. Je zult zien, dat als je het vaker oefent, het steeds beter zult gaan.

Als laatste heb ik hier een oefening van yoga over nostril ademhaling, een bijzondere manier van ademhaling om je rustiger te krijgen bij stress. Leuk om eens uit te proberen.

Keep Breathing!

 

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *