Vliegangst

Vliegangst, een op de drie nederlanders heeft er last van. En helaas voor mij, ik ook. En hoewel ik natuurlijk poep mazzel heb dat ik voor de tweede keer dit jaar naar de Caribean vertrek, doe ik dit met lood in mijn schoenen. Elke keer bedenk ik me dat ik iets aan die vliegangst moet gaan doen. Maar elke keer als we tóch weer het verre opzoeken bedenk ik me dit te laat. Dan rest me alleen nog maar als een idioot te googlen naar tips tegen een ellendige vlucht. Ik deel ze hier met jullie, van onze 312 volgers zijn er dan in ieder geval 104 geholpen bij hun vliegangst, niet waar?

 

1. Goede voorbereiding en geen haast

Begin je vakantie goed voorbereid en zorg dat je je niet hoeft te haasten. Kom op tijd op het vliegveld om daar nog even iets te drinken, een krantje te kopen en te shoppen in de dutyfreewinkels.

2. Vertrouw op veiligheid

Het idee dat je de controle moet loslaten, het op kilometers hoog in de lucht zitten en een vliegtuigongeluk kunt krijgen, spelen een grote rol bij vliegangst. Echter: de passagiersvliegtuigen van tegenwoordig zijn zo veilig en de techniek zeer hoogstaand. Het maakt vliegen nog altijd vele malen veiliger dan autorijden. De kans op een ongeluk is ongeveer 1 op de 11 miljoen.

d0577b59-56e7-432e-8ef8-b1553743c75a-3055-0000031f8207f22e_tmp

3. Wat is turbulentie?

Veel vliegpassagiers met vliegangst zijn bang voor turbulentie. Turbulentie kan vervelend zijn, maar is in principe niet gevaarlijk. Het is niets meer dan de beweging die het vliegtuig maakt op de golven van de lucht in beweging. Turbulentie is vaak heftiger achter in het vliegtuig, dus als je er last van hebt, reserveer dan een stoel voor in het vliegtuig.

4. Leer over de techniek

Meer kennis over de werking en de techniek van een vliegtuig helpt vaak bij het wegnemen van allerlei angsten. Bezoek eens een luchtvaartmuseum, zoek dingen op over vliegen en vliegtuigen via internet en vergaar inzichten over wat een piloot doet, wat er tijdens het opstijgen en landen gebeurt en de geluiden bij een vliegtuig horen. Plaatsnemen in een vliegsimulator kan ook helpen.

248452f4-1c4a-44b9-a500-02e4537b2c20-3055-0000031fb0cd8465_tmp

5. Let op met eten en drinken

Drink geen koffie en eet geen chocolade in de uren voorafgaand aan de vlucht. Cafeïne en suikers kunnen nervositeit aanwakkeren. Omdat de lucht aan boord vaak erg droog is, is het raadzaam om water en sappen te drinken. Mocht het helpen bij het ontspannen, dan kun je natuurlijk een glas wijn of een biertje drinken, maar overdrijf niet!

6. Wees bewust van je (buik)ademhaling

Bewust zijn van je ademhaling kan erg helpen bij het onder controle houden van en wegnemen van angsten. Adem in door je buik, niet hoog op je borst. Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds ‘hoger’ te gaan ademhalen. Adem rustig diep in door de neus en uit door je mond. Na een pauze van 6 seconden, herhaal je dit. Blijf je heel bewust focussen op je ademhaling. Als je het goed doet, daalt je hartslag, ontspannen je spieren en worden je angsten langzaam minder. Hier heeft Jac een leuk yoga blogje geschreven over yoga in het vliegtuig, misschien tijd het eens uit te proberen?

7d538512-e691-47f9-b644-e3c7e82d87dc-3055-000003215a13a656_tmp

7. Visualiseer je vakantiebestemming

Bedenk waarom je in het vliegtuig zit en waar je naar toe reist. Wat volgt er na de vliegreis? Een heerlijke vakantie, zon, zee, strand, het ontmoeten van vrienden en ontdekken van nieuwe culturen. Een vliegreis betekent meestal het begin van iets leuks en een paar heerlijke dagen of weken.

8. Zorg voor afleiding

Bedenk geen talloze worst case scenario’s en ga niet krampachtig in je stoel zitten, maar zoek afleiding in een boek, een film, luister naar muziek, maak een kruiswoordpuzzel, stort je op de iPad of praat met je medepassagiers. Hier heb ik al eens een blog geschreven over welke spellen er offline te spelen zijn op je tablet.

 

Wil je echt van je vliegangst af?? Doe dan een cursus bij stichting valk of bij onbezorgd vliegen. Deze cursussen zijn vrij prijzig, wil je het eerst met wat minder geschut proberen? Het zelfhulpboek ‘Over vliegangst en hoe u ervan afkomt’ van psycholoog en piloot Dr. Lucas van Gerwen heeft erg goeie recenties. Succes!!

Facebooktwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *